James Herne

Jaguar forever - aga mitte selles mõttes


Olin sellise Jaguar XJ peale mõelnud aastaid, mis tuli välja 1994. aastal (generatsioon X300), täpsemalt küll tolle facelift-mudeli peale, mis tuli 1997. aastal (X308), sest X300 tehnika pärines eelmise põlvkonna XJ (XJ40) pealt ja veelgi uuem XJ (X350) pole enam nii stiilne (kuigi on alumiiniumkere tõttu kergem ja seetõttu parem auto). Väline muutus X300-st X308-ks oli minimaalne ja ideaalset polegi ju võimalik parendada. X350 tõestas, et ideaalsest saab disain minna ainult alla ja X351-st ei taha üldse rääkida. Jaguar on nagu itaalia auto, mille tugevaim külg on disainis, nii et ma ei kujuta ette, kust plaaniti võtta kliendid, kes uuena X351 ostaks. Jutu point on see, et X308 on minu arust ilusaim ja rafineerituima disainiga Jaguar XJ, mis kunagi tehtud.

X308 põhiline muutus võrreldes X300-ga oli tehnikas - tulid V8-d ja uued oluliselt paremad automaatkastid. Kui X300 mootoriteks olid 3.2 ja 4.0 ridakuued (ka arhailine ja raske 6.0V12, aga tollel oli vähem jõudu kui kompressoriga 6-silindrilisel), siis X308 puhul tulid 3.2 ja 4.0 V8-d. Ja 5-käigulised automaadid (X300 automaadid olid neljased).

Niisiis, olin aastaid mõelnud, et tahaksin omada X308, mida pean sedaanide hulgas üheks maailma ilusaimaks. Ma ei tahaks selle disaini juures ühtegi joont muuta. Nelja ümmarguse tulega esiots on üliilus, kapott oma kumerustega disaini meistriteos. Sportlikult madala joonega katus, madalad küljeklaasid ja "õhukese" disainiga kere - põrandaplekist katuseplekini veidi üle meetri. Võib küsida, et miks peaks sedaan olema sportlik? Ei peagi, aga nii ta on lihtsalt ilusam. Kergelt langev pagašnikuluuk, mille viimane ots kergelt üles keerab - super! X308 uus salong võrreldes X300-ga on maitseasi. Ehk läks disain grammike liiga ümaraks, aga armatuuri kellade osa meeldib mulle rohkem kui arhailised X300 näidikud. OK, X300 roolitagune lennukikokpitlik nupuplokk on siiski ka päris stiilne disainielement - lastele meeldib kindlasti!

Jah, olin aastaid mõelnud, aga ei julgenud osta, sest kuulujutud olid mõjunud ka mulle. Minuni jõudnud jutud puudutasid juhitavust ja vastupidavust. Üks kuulujutt osutus totaalselt valeks ja teises kuulujutus on sisu, aga see vajab laialt seletamist ja seda ma teen. Igal juhul oli mu X308-aeg käes ja hakkasin autosid järjest üle vaatama. Ma küll ei plaaninud alla 4.0V8 vaadata, kuna selle ilma kompressorita versioonil on vaevalt piisav kiirendus (7.3 sekundit sajani), aga kuna müügis oli üks väikese läbisõiduga 3.2V8, siis läksin proovisõidule. Lahja! 8.5 sekundiga sajani läheb ka 2-liitrine diisel-Octavia. Niisiis 4.0V8 peab see olema. Käisin kokku nelja X308 vaatamas. Üks oli isegi pikendatud kerega, mis oleks eriti lahe, aga auto oli metallipressiallaviimisekonditsioonini ära kasutatud. Tundus, nagu autot poleks kunagi hoitud ega hooldatud tema 15 aastase ajaloo jooksul - käigukast paukus, sisu katki, kere halvas seisukorras. Peale nelja auto vaatamist loobusin XJ ostmisest. Oli küll veel üks auto, mida tahtsin näha, aga omanik Soomes tööl ja oletasin, et ju see on ka samasugune. Ühised jooned neljal vaadatud autol olid rooste, rippuv lagi ja armatuuris põlevad tuled (üldjuhul ABS'i tuli). Tean omast käest, et vahel on mõistlik unistused unistuseks jätta. Las jääb siis unistuseks.

Ja siis mõni nädal hiljem vastas viienda XJ omanik maili teel, et ta tuleb Eestisse, et kas tahan autot näha. Tahtsin. Proovisin ja ostsin ära. Kuigi see auto polnud ideaalses korras ja LKF näitas, et olnud avariis, oli ta konditsioon peajagu üle teistest, mida olin lähedalt näinud. Millegipärast tundus ka põnev, et see oli Viking Motorsist uuena ostetud. Palju selliseid Eestis üheksakümnendatel uuena müüdi!? Müüja ütles, et ta teadis esimest omanikku. Ma olin niisiis kolmas omanik.


1998 Jaguar XJ8 4.0

Auto värvikombo oli minu arust väga hea. Luksusauto peab seest beež olema, nagu sportauto peab seest must olema (must sisu aitab kiirel sõidul juhi fookusel püsida väljaspool salongi ja beež sisu pakub mõnusa õdusa olemise). Tumesinine välisvärv tundus samuti suhteliselt ideaalne beeži sisu puhul.

OK, masin käes, vaatame, mis kuulujuttudest arvata. Olin Jaguari juhitavuse kohta kuulnud sellist juttu, et kui maanteel tahad eesolevast autost mööda sõita, siis võid rooli vasakule keerata juba siis kui teine auto alles vastu tuleb, sest Jaguari roolisüsteem ja vedrustus olevat justkui nii vedelad, et hetkega ei juhtu midagi. Ma ei kujuta ette, kas on olemas Jaguari, mille pealt selline jutt on saanud lendu minna. X308 (ja järelikult ka X300) juhitavus on lausa super. Keerab nagu Porsche. Ma ei tee nalja. Olen palju Porschedega sõitnud ja eelmine auto enne XJ8 oli Mercedes CL 55 AMG. Mercedes C215 (1999-2006) oli ainus alumiiniumist suur kupee-mersu ja CL 55 AMG on minu arust üks parimaid mersusid mis tehtud (2007 CL läks uuesti terase peale ja võttis sellega kõvasti kaalu juurde). Mis ma sellest mersust räägin? Tahtsin öelda, et CL 55 AMG ehk üks parimaid mersusid jäi juhitavuselt Jaguar X308-le alla. Just roolitunnetuselt. Jaguari rool kuulab sõna nagu Porschel, on täpne ja annab tagasidet. Käisime pojaga Tabasalu ringrajal õppesõitu tegemas ja tegin ka ise mõned kiired ringid. Jaguari ringiaeg tuli 50 sekundit. Kes on seal sõitnud, see teab, et see on täitsa OK aeg. Kindlasti on see hea aeg 5-meetrise retrosedaani kohta. Niisiis, X308 juhitavus on super.

Teine kuulujutt puudutas auto vastupidavust. Tõsi on, et enamus kasutatud Jaguare on halvas seisukorras. Omanikuna sain teada, et asi pole selles, et need autod oleksid halvasti ehitatud. Asi on Jaguari äristrateegias. Ma ei tea, kuidas sellega praegu uute Jaguaride puhul on, aga omal ajal oli Jaguari poliitika autosid müüa väikese kattega ja kasum teenida juppide pealt. Varuosad on Jaguaridel väga kallid, võiks isegi öelda, et kohati ajuvabade hindadega. Lisaks sellele, et varuosade hinnad on juba tehasest saksa autode omadest kõrgemad, on hinnad Eesti esinduses eriti kõrged kuna juppe ei osteta otse Jaguarist, vaid Inchcape'i Soome esindusest. Ükskõik, mis auto varuosade hindu võrrelda Eestis ja Soomes, siis seal müüakse mitukümmend protsenti kallimalt. Inimesed on Soomes harjunud, et auto on kallis lõbu ja ei süvene varuosahindadesse Kesk-Euroopas. Igal juhul tulevad Jaguari jupid Eesti esindusse läbi Soome, kus need jupid väga väärtuslikuks muutuvad. Kuna minu ostetud Jaguaril oli ainult üks võti ja üks pult, siis lasin kohe tagavaravõtme teha ja tellisin esindusest tagavarapuldi. Mäletate millised olid puldid üheksakümnendatel - sellised hästi lihtsad. See välimuselt 10-eurone pult maksis Inchcape'is 380 eurot. Olen varem mersu ja Porsche pulte ostnud ja need on olnud poole odavamad kuigi on klass kõrgemad tooted olnud. Huvi pärast siis ikka uurisin, et mis hinnaga UK-s esindus sellist pulti müüb ja selgus, et täpselt 2x odavamalt. Arvestades, et nad müüvad ka kattega, siis Eesti esinduse varuosahinnad tunduvad omavat ~150% katet võrreldes tehase laohindadega. Idiootsete varuosahindade tõttu need ilusad masinad siin ära surevadki. Peab minusugune autofänn-idioot olema, et auto käigushoidmise eest selliseid summasid maksta. Niisiis, Jaguarid pole kehvasti ehitatud (vähemalt nii arvan ma X300/308 kohta), aga ajuvabade varuosahindade tõttu ei saa Jaguarid nii palju hoolt (armastust ilmselt saavad) kui teised autod.

Hea küll, üks asi on hind, aga teine on teenindus. Räägin omast kogemusest Eesti Jaguari esindaja Inchcape Motorsiga. Mu XJ V8 mootorist tuli klõbinat kuskilt ülevalt (peade juurest?) ja sõitsin esindusse. Teenindusemees ütles leti tagant, et nemad mootoreid ei remondi. Ahh? Mul läks arusaamisega natuke aega, et mida ma just kuulsin. Kuna olin tardunud ja au andes tagurpidi sellest pühakojast kohe ei lahkunud, siis ütles teenindusemees, et nad võivad auto vastu võtta, aga nad viiksid selle Tõukur OÜ-sse remonti. Mainin meeldetuletuseks, et Inchcape Motors on Jaguari ametlik esindaja. See mida olin just kogenud, ongi Eestis Jaguari pidamise kõige suurem miinus - ise pead remondiäss olema kui tahad Jaguariga sõita.

Autofännina meeldib mulle autosid remontida esindustes. Nad üldjuhul pole sõltumatutest teenindustest paremad, aga neilt saab esinduse templiga dokumendid, mis auto tulevikuväärtuse seisukohast kasulikud on. Kuna ma ei osanud oma murega kuskile minna (ma ei teadnud sõltumatut Jaguari teenindust), läksin Carmuse Porsche teenindusse ja seal vahetati mingid nukkvõllide otsas käivad õlirõhu pealt töötavad jupid ära. Inchcape'st tellisin õlifiltri (eelistan originaaljuppe) ja viisin Carmusesse. Päris tüütu on niimoodi oma aega raisata auto peale. Ebanormaalne, et Eestis selline Jaguari esindaja on.

Kuna olin tellinud autole teise puldi, siis pidin peale mootoriremonti ikkagi esindusse tagasi minema uut pulti õpetama. Jäin teenindusse 20 minutit hiljaks ja vastuvõtja tegi selle kohta märkuse. Ma ei jäänud hiljaks meelega ja maksan loomulikult sellest ajast alates kui aeg oli pandud. Sellised probleemid, et teenindaja ei oska brändile vastavalt käituda, tekivad esindustes, kes oma ahnusest müüvad nii tipptooteid kui laiatarbekaupa samas majas (Inchcape on ka Mazda esindaja). Ometi ootavad rohkem raha maksvad kliendid rohkem ka teenindajalt (kellatundmise õpetus on klienti alandav). Kuna autol oli veel nipet näpet mida tahtsin korda saada, siis jätsin auto teenindusse ja tulin tulema.

Poolteist päeva hiljem sain SMS "Teie autole 253API tellitud tööd on valmis". Olin meeldivalt üllatatud, sest oletasin, et vahepeal keegi helistab ja räägib juppide tellimisest. Kui saab ilma juppe tellimata korda, siis on ju eriti tore. Kohapeal selgus, et neljast tööülesandest kaks olid tegemata, kuigi SMS väitis, et ***tellitud tööd on tehtud***. Miks generaatori tuli põleb kui generaator on korras, selle kohta öeldi, et pole vastavaid seadmeid, millega uurida, kas valesignaal tuleb generaatorist või näidikuplokist. Arvele kirjutati "Vajab täiendavat uurimist". Aga uurige siis, miks te mind autole järgi kutsute. Või siis kirjutage arvele nii nagu oli: "Ei suuda viga leida". Teine tegemata asi oli pagašniku lukk. Mureks oli see, et võti ei keeranud ja öeldi, et vaja on uus lukk tellida. Keegi oleks võinud helistada, oleks saanud ära tellida ja oleksin autole tulnud järgi siis kui masin korras. Inchcape asub kehvas asukohas ja hea meelega väldiks liigseid käimisi. Ülejäänud tööülesanded olid puldi kodeerimine ja pirnide vahetamine näidikuplokis ning keskkonsoolis. Keskkonsooli konditsioneeriekraani pirn sai vahetatud, aga kogu ülemine rida keskkonsoolis oli nüüd pime ja nupud ei töödanud enam (sh. uste avamise/keskluku nupp ja ohutulede nupp). Kuna avastasin selle peale Inchcape'st ärasõitmist, siis ei hakanud tagasi minema ja ega tahagi sinna rohkem minna. Põhjustena siis see, et mootoreid ei remondita, jupid on 2x kallimad kui UK-s, töö on kallis (armatuuripirnide vahetamise töö maksis 120 eurot, pirnid ise vaid 4 eurot ja lisaks võeti 60 eurot genekatule probleemi uurimise eest, kuigi nad ei suutnud vea põhjust leida). Teenindus nii laua taga kui administratsioonis ja töö kvaliteet on alla igasuguse arvestuse. Ma ei pea siin silmas seda, et 60 eurot küsitakse rea eest arvel kuhu on kirjutatud "vajab täiendavat uurimist". Pean silmas seda, et peale pirnide vahetamist pandi keskkonsool kokku nii, et juhtmed jäeti ühendamata ja istme vahelt leidsin jupi, mis konsooli sisse käib. Pean silmas ka seda, et ei vastatud mu kirjale, kus kirjutasin oma nördimusest. Kusjuures kirjutasin viisakalt, ei nõudnud isegi auto kordategemist (ma lihtsalt ei soovinud sinna tagasi minna, mis sest et olin just maksnud 120€ pirnivahetuse eest, millega see jama tekitati), vaid andsin tagasisidet et nad saaks oma firma paremaks teha. Inchcape on vist maailma suurim autode müügifirma ja kui miski läheb liiga suureks, siis pole seda võimalik enam kontrollida ja kvaliteeti tagada. Kui mõelda, et Eesti Inchcape kuulub Soome Inchcape'ile, mis kuulub võib-olla veel kuskile enne kui kuulub Inchcape'i emafirmale UK-s, siis sellistes haarmete otsa jäävates esindustes ei ole võimalik head taset tagada. Tean seda omast kogemusest. Töötasin kunagi Porsche müügijuhina Tallinnas. Tallinna esindus kuulus Riia esindusele, mis kuulus mingile Saksa Porsche esindusele, mis kuulus mingisse erinevaid marke müüvasse kontserni. Mul oli võimatu sellises ketis eesti klientide garantiiasjade täitmist tagada, sest mul polnud võimalik esitada probleeme tehasele, ma sain need edastada vaid Läti esindusse, kes siis nende asjadega edasi tegeles kui tegeles. Tallinna esinduse garantiiasjade pakk aina kogunes ja hetkel, mil ühel kliendil oli garantiiasi juba 12 kuud ette võtmata, panin ameti maha. Pidasin oma nime tähtsamaks kui võimalust töötada Porsche esindajana, kuigi see mulle kui Porsche-asjatundjale oli dream job. Rääkides Inchcape'st, siis Mazda-omanikud ehk suudavad oma paksema nahaga ära taluda sellise teeninduse, aga Jaguari ja Range Roveri omanikud peavad leppima ahastamisega.


X308 tunneb eest ära stange järgi, kõige lihtsamini ovaalsete suunatulede järgi








Rooste ründab vanurit


Kuigi kliirens on 20+cm, siis põhjaplekist katuseni on ägedalt madal


V8 on V8





17" velg on tegelikult X300 XJR oma (16" XJ8 originaalveljed tulid autoga kaasa)





























Enne pildistamist sai vahatatud, seepärast näeb hea välja (ei ole hiljuti värvitud)








Kui Jaguaris laematerjal ei ripu, siis see on suur asi. Ma pole teist XJ näinud peale enda oma, millel lagi oleks OK.





Ma hooldasin istmeid mitu korda aastas (~5000 km tagant). Eelmised omanikud olid kahjuks natuke hoolimatumad selle koha pealt nagu pildilt on näha.











See pole butafooria, see on päris puit. Sobimatu materjal high-tech sportautodesse, aga igati omal kohal inglise luksusautos.


Paljudel Jaguaridel on rool osaliselt puidust. Sel autol õnneks mitte. Libe rool on ju ajuvaba lisavarustus, aga eks tootjad täidavad raha eest igasugu soove.




















Kuigi tegemist on vana autoga, siis õhukonditsioneerisüsteem on igati tasemel. Talvel külma auto puhul kasvab salongiõhuventilaatorite kiirus vastavalt jahutusvedeliku soojenemisele (ehk et ei puhuta külma õhku näkku). Samuti kasutatakse salongiõhu ringlemisfunktsiooni automaatset aktiveerimist seni kuni salong saavutab etteantud temperatuuri ja siis läheb süsteem tavarežiimi peale tagasi.


Sport-nupp. See on mul koguaeg sees, sest muidu on auto pisut uimane. 209 kilowatti on piisav kogus jõudu, aga ühtegi kilowatti üle nüüd ka pole - kõik 284 hobust tuleb töös hoida!











Šefid istuvad taga ja seal on tõesti mõnus











Inchcape'i 380 eurone hind (koos kodeerimisega 400.-) teeb sellest 10 eurose välimusega puldist üliväärtusliku :-)


Pagasiruum puhas nagu esimesel päeval

















See mootor on omal ajal saanud mingi mootorite aastaauhinna ja kiidan ka ise



Ma tavaliselt autosid üle aasta ei pea, sest elu pole lõpmatu ja tahan kogeda paljusid autosid enne kui tee otsa saab, kuid Jaguari müümine võtab aega. Sõitsin Tesla Model S-ga ja uue Panamera 4S-ga. Pärast samamugavasse retro-Jaguari istumist tundus ajuvaba, et inimestel nende vastu üldiselt huvi puudub. Milles on asi? Kas tõesti kõik teavad, et Jaguari pole väga kuskil hooldada? Või on see auto ainult minu arust ilus? Jäi mulje, et need vähesedki huvilised kaalusid vanaaegse auto ostmist igapäevasõiduks. Tundub romantiline sõita vanaaegse autoga, aga minu kogemus ütleb, et igapäevasõiduauto võiks ikka uuem olla, ütleme mahamüümise ajaks maksimaalselt 15-aastane. Aastad teevad oma töö, isegi kui läbisõit kõige suurem pole.

Ja selleks et sõita luksusautoga, tuleb ikka natuke panustada ka - ei saa oodata rahvaauto ülalpidamiskulusid. Vana luksusauto ülalpidamine on ju kallim kui uue puhul. Minu kogemus ütleb, et vanade luksus- ja sportautode puhul tuleks ülalpidamiskuludeks arvestada suurusjärgus 1500 eurot 10.000 km kohta (kõikvõimalikud üllatused ja vana auto vajab vahel ka värvimist).

Aga, jah - Jaguar forever! Tegemist on autoga, mille eest on võimatu saada raha, mida tema sõiduomadused väärt on ja seega võtab müümine kaua aega. Ja nii neid peetaksegi forever.



Jaga & kommenteeri: fb.com/jamesherne.ee 
E-mail: jh@jamesherne.ee. Kriitika aitab suunda korrigeerida ja kiitus lisab jõudu. Eriti hindan esimest, aga loomulikult armastan ka teist. 
Teavitus uutest postitustest e-mailile: