Ilusad Porsched

Olen Porschesid pildistanud päris palju ja jagan siin mõned kaadrid.


911 964 Carrera Cabriolet, USA-versioon (mustad jupid stangetulede vahel). Ümarad peeglid näitavad, et tegu on vähemalt 1992 mudeliaastaga (Turbol tulid kohe ehk 1991 mudeliaastast). 1992 aastast keelati USAs 2-punktiturvavöödega uute autode müümine ja kuna kabriolett-versioonil olid taga olnud kahepunktivööd, siis müüdi alates 1992 mudeliaastast lahtised Porsched - 911 ja 968 - USAs kahekohalistena (tagumiste istmete asemel olid laekad). Kabriolett on 4-kohaline lahtine auto, 2-kohaline on rodster. USAs müüs Porsche rodstereid 'Cabriolet'-nime all kuna see võõrsõna kõlas seal kallimalt (ameerika inglise keeles on lahtine auto 'convertible').


934 replica. Mulle replicad üldiselt ei meeldi, sest nende point on end välja näidata paremana kui ollakse, aga see foto tundus eksponeerimist väärt. Originaal-934 oli 911 Turbo 3.0 võidusõiduversioon. 911 Turbo 3.0 kutsuti teise tähisega 930 ja 934 oli tehtud FIA Group 4 reeglite järgi. Rääkides veel replicatest, siis minu arust on tehasest diisel-mootoriga tulevad Porsched ka nagu replicad - "Porsche" inimesele, kelle jaoks pole sõiduemotsioon oluline (mida siis Porschest veel otsida?), kel napib kütuseraha ja keda ei huvita, et ummikus tema taga seisvas autos peavad inimesed diislisaasta sisse hingama.


911 G-mudel Turbo 3.3. Enne ja pärast G-mudelit (1974-1989) oli 911 ehk ilusam, aga millegipärast on G-mudel kõige klassikalisem - no, et kui keegi räägib 911-st, siis tuleb kõigepealt silme ette G-mudel. Võib-olla seetõttu, et see kere oli kaugelt kõige kauem tootmises - 15 aastat.


911 997 Turbo 3.6 Cabriolet. Äärtele paigutatud udutuled on selle auto disaini juures ainuke asi, mida tahaks muuta (GT2 puhul nendest tuledest loobutigi).


911 993 Turbo


911 997 GT2 keskmisest radikast väljub õhk üle auto





944 Turbo. 'Best bang for your buck' nagu välismaal öeldi. Kes 944 Turbo kiirendust ja eriti juhitavust oli kogenud, sel oli raske 911 Carrerast edasi unistada.


Cayenne 955 Turbo. Turboversioonile oleks oodanud laiemat kere, kuid tuli leppida vaid jõulisema välimusega kapotiga. Niipaljugi.


Cayenne 955 Turbo: õhkvedrustuse kõige kõrgem maastikuasend püsib kiiruseni kuni 30 km/h. Kui kiirus läheb suuremaks, langetab auto end ühe astme võrra allapoole, kus püsib seni kuni kiirus jääb alla 80 km/h. Sellest kiiremini sõites vajub vedrustus normaalasendisse. Normaalasendist madalamal on veel üks sõiduasend ning viies (kõige madalam) asend on vaid kohapeal kasutamiseks - juhuks kui pesumasin on vaja autosse tõsta.


Linnamaasturi kohta näeb päris koll välja selle nurga alt. Ja kui aus olla, siis on Cayenne'il ju aeglusti mida ühelgi linnamasturil ei ole ehk et tegu ongi peaaegu päris maasturiga.


Selle märgi tagaküljelt koodi lugedes saate teada, et see on 911 oma. Kõige Porschem jupp Cayenne'i küljes. OK, olen ülekohtune, aga saage minust aru - hakkasin fänniks Ferry Porsche eluajal, siis kui ta tootis autosid, mis tema arust olid väärt oma nime all väljalaskmist. Ferryle meeldisid ainult 2+2 autod ehk autod, kus taga olid vaid lasteistmed. Tema arust ei pidanud Porsche olema transpordivahend. Aga tagasi teema juurde, et Cayenne'i V8 turbomootor on üks vägev kamakas Porsche inseneritööd ja selle üle võib uhke olla.


911 997 GT3 RS 3.8


911 991 musta sisuga tuli


Cayenne 957 Turbo esimene pidur (955 Turbol olid nii suured pidurid WLS ja Turbo S puhul)


See 968 telliti uuena Jaapanis, kuid vasakpoolse rooliga. Elutee viis ta mingi hetk Eestisse, kust ta sõitis Katalooniasse ja tagasi ning leidis hiljem omaniku Saksamaal.


RSR Nürburg rendiautod


911 997.2 Carrera 4S (997.2 tähendab facelift 997)


928 GT-versiooni tehti ainult manuaalkastiga


911 993 Turbo on perfektse disainiga Porsche. Mida aeg edasi, seda rohkem üritatakse ta disainijooni uutes generatsioonides taaselustada.


Keraamiline piduriketas on reklaamis parem kui elus


GT2 tuli tehasest ainult keraamiliste piduriketastega, aga kes neid autosid ringrajal kasutavad, vahetavad metallkettad alla


Eesti CMF tuning. Tehasest siniseid pidurisadulaid ei saanud. Speedline'i kolmeosaline 18" velg oli kasutusel ainult ülikallite 964 Turbo 3.6 ja Carrera RS 3.8 puhul (antud fotol 964 Turbo 3.3 all).


Panamera Turbo


Eesti 944 S2 Cabriolet Gibraltarit avastamas


911 991 GT3 3.8


911 993 Turbo


964-generatsiooni 911 Carrera oli esimene, mis sai endale kiirusest sõltuva elektrilise tagaspoileri


911 997 Turbo 3.6 Cabriolet, spoiler ülemises asendis. Üleni punane tagatuli oli lisavarustus.


911 997 Turbo 3.6 Coupé


991-generatsiooni 911 on esimene, millel mootorit näeb ainult põhja alt. Avatud luugist pääseb õli- ja jahutusvedeliku korgi juurde. Tagaspoiler on laiem kui varem, aga erekteerunud asendis jätab visuaalselt mulje nagu midagi oleks katki või alt puudu.


911 997 GT2


911 997.1 Carrera S


911 997 Turbo


911 G-mudel Turbo 3.3


Ka see 968 telliti uuena Jaapanis, kuid vasakpoolse rooliga. Kuigi auto oli left-hand-drive, ostis selle vahendaja UK-st. Auto leidiski kohe ostja - Eestist! - ning masin asus uuesti merereisile, nüüd suunaga Paldiskisse. Eestist käis auto Nürburgringil mõnulemas. Hiljem leidis omaniku Soomes. Nii need erilised autod rändavad mööda ilma. Hakka või kadestama...


911 993 Turbo


911 997.2 Carrera 4S


944 Turbot tehakse uueks


Cayenne 958.1


928 GTS 5.4V8 on üks haruldasi Porschesid, tehtud vähem kui 3000 autot. See auto tuli Saksast, elas Eestis ja kolis seejärel Hollandisse.


911 996 Carrera 3.4


911 993 Turbo. Hips don't lie. Olen kuulnud, et mõni nimetab seda disaini seksikaks. Seksikas tähendab, et sootegemine on võimalik. Millegi muu peale inimese seksikaks nimetamine on tegelikult pervertne kui järgi mõelda. Kasutame keelt õieti!


911 997 Turbo 3.6


959. Kerevärvi mootoriruum oli araabia kliendi erisoov. Ka tema 959-te interjöörid olid ülimalt individualiseeritud Porsche Sonderwunsch eritellimusosakonna poolt. 959 on niivõrd kallis, omamoodi ja vähevalmistatud mudel, et hooldamiseks lennutab omanik autod Stuttgarti.


911 G-mudel Turbo 3.3 antitiiba kutsutakse 'tea tray' ('kandik'). Algupärase ilma intercoolerita 911 Turbo 3.0 antikat nimetati 'whaletail' ('vaalasaba').


911 964 Turbo 3.3 CMF Tuning


911 964 Carrera Cabriolet, USA-versioon


Voolujooneline 911 996 Carrera 3.4 nägi peale kurvikat 993 Carrera 3.6/3.8 eriti mage välja, aga mida aeg edasi, seda rohkem see seepja kujuga 911 tulevikku sobib. Kui vaid säästumootor tulevikuni kestaks.


911 991.1 Carrera 4S


Cayenne 955 Turbo üliharuldase tagavararattaraamiga. Seda pakuti lisana vaid esimese põlvkonna ajal, aga kuna see tegi ligipääsu tagaluugile keeruliseks, siis facelift-versioonile (957) seda enam ei pakutud.





Kaheksakümnendate 911 G-mudel Carrera 3.2, mille mattmustad aknaraamid ja ukselingid on läikivaks tehtud, et retrolikumat välimust luua


911 991.1 Turbo S. Niivõrd värviderohke auto tellimine nõuab enesekindlust.


911 996 Carrera 3.4 musta värvi pidurisadulad on hea märk - Porsche keeles tähendab see, et auto on tagaveoline ("neljaveolisel" Carrera 4-l on hõbedased). Tagaveoline pakub parimat sõidunaudingut, aga tagamootoriga auto eeldab, et juht oskab sellisega sõita. Muidu on raske jõuda kaifini, mida tagaveoline tagamootoriga auto pakub. Õppimine võtab omajagu aega, et autost üle olla.


993 Turbo-look veljed olid 996 Carrera lisavarustuses


991.1-generatsioon ajal tehti viimased vabalthingavad 911 Carrerad. 991.2 Carrerad on juba kõik turbomootoritega. Ja tore on, sest turbotega on sama lugu, mis subwooferitega, et neid ei asenda miski. Kui, siis suuremad.


958.1-generatsioon oli viimane kui Cayenne S'i 4.8-liitrisena ja V8 mootoriga sai


928 GT. Punane musta sisuga on üks ägedamatest värvikombinatsioonidest Porschele. Veljed on 997 omad, peeglid 928 GTS.


968. Kollane musta sisuga on superilus, aga tuleb tunnistada, et kollane on natuke liiga silmatorkav igapäevaeluks. PORSCHE-kirjadega riidest istmed on päris stiilsed. Ka on positiivne kui iga auto valmistamiseks kellegi seljast kooritud nahka ei pea kasutama. Mu tuttav tahtis tellida uue 911 riidest istmetega, aga see polnud võimalik. Küll tulevikus on.


911 964 Carrera Cabriolet Tiptronic


911 964 Carrera Cabriolet


911 997.1 Carrera S. Valge mustaga on ka üks klassikalisemaid värvikombinatsioone, sest Porsche võidusõiduautod (911 GT3 Cup, 911 RSR) on alati toodetud vaid valgetena.


911 997 Turbo 3.6 Cabriolet


911 997 Turbo 3.6


911 G-mudel Turbo 3.3 haruldase rooli keskosaga. Kas see nüüd ilus on, et märk ühes ääres (muidu oli keskel PORSCHE-kiri), aga selline rool oli Porsche Exclusive/Sonderwunsch-osakonna toode ja neid tehti vaid mõni üksik.


Kummalisel kombel olid 911 G-mudeli Turbod kuni 1988 mudeliaastani 4-käigulised. Foto on viimase (1989) mudeliaasta autost, kus Turbo lõpuks 5-käigulise kasti sai. Tavalisel 911-l oli 5-käiguline kast algusest peale (1963).


Cayenne 957. Porsche Dynamic Chassis Control on selline lisavarustus, millel nuppu pole, vaid väike kiri 'PDCC', et oleks teada kuhu raha läks.


Cayenne 958.1. Hall sisu on kõige emotsioonitum.


911 997 Turbo 3.6 Cabriolet manuaalkastiga! Turbo + manuaal + lahtine katus = 3x mõnu.


911 997 Turbo 3.6. Puit high tech sportautos on kohatu, aga tuleb tunnistada, et tume eebenipuu siidja viimistlusega näeb ilus välja. Naljatades nimetatakse puitsisuga 911 "tuleohtlikeks". Õnneks neid palju pole.


968. Armatuurlaud on kaheksakümnendate keskpaiga 944-st (944.2), aga õnneks on Porsche disain suhteliselt aegumatu.


911 G-mudel Turbo 3.3 sportistmetega. Need kõrge servaga sportistmed on tõeliselt head, aga kahjuks pakuti neid Porschedele viimati üheksakümnendate esimesel poolel. Peale seda tulid väiksema külgtoega sportistmed (alternatiiviks korvistmed, aga nendega pikka maad sõita ei taha).





911 997 Turbo 3.6 Tiptronic


911 997 GT2 on kahekohaline nagu ka GT3





968 on üheksakümnendate auto, aga Porsche hakkas selliseid kompaktseid täispuhutava rehviga tagavararattaid kasutama juba seitsmekümnendate lõpus.


Cayenne 958.1 võti. Et just Cayenne'i oma, seda näeb pildist nupul, mis tagaluuki avab. Esimesena tuli selline võti Panamerale ja seda on ka võtme kujust näha.


Porsched KUMU hoovis


E-mail: jh@jamesherne.ee