James Herne

Elektrivormel

Formula E

Me võime peatada kella, aga me ei saa peatada aega. Heitgaasivabade autode aeg on käes. Osalemine võidusõidus on alati olnud number üks asi, mis meie igapäevaautosid paremaks on teinud läbi vastupidavuse ja tehnoloogiate arendamise. Formula E - võidusõidusari elektrilistele vormelautodele - on tõestanud oma elujõulisuse.

Formula E võidusõidusari sai alguse septembris 2014. Formula E hooajad algavad aasta lõpus ehk käivad üle aastavahetuse järgmisesse aastasse. Oluline sarja juures on, et elektriautodega, mis on küllaltki vaiksed, saab võidusõidu korraldada ajutistel radadel linnades sees. See on oluline, sest inimesed ei viitsi ringradadele sõita, mis tüüpiliselt asuvad kuskil perifeerias kuna sisepõlemismootori müra tõttu ei lubata neid asustatud kohtade lähedusse teha. Niisiis, Formula E võidusõidud tuuakse koju kätte ja see on ülioluline. Ajutised linnaringid pakuvad ka rohkem põnevust pealtvaatajatele, sest pilootidel on neil kitsamatel võitlusväljadel raskem teistega ruumi jagada.

Kuna loomulikult sõidetakse nii kiiresti kui torust tuleb, või nüüd siis - akust tuleb -, siis kulub palju elektrit ja et mitte hakata akut vahetama võistluse ajal, on igal piloodil kaks autot. Kui esimesel saab aku tühjaks, sõidab juht boksialas oma garaaži ning hüppab teise autosse. Alguses tundus see ajutise lahendusena ajani kuni akude tehnoloogia areneb, aga selgus, et autovahetus on äge atraktsioon, eelkõige telepubliku jaoks - niisiis, see võib isegi jääda alles vaatamata akutehnoloogia arengule. Kuna uued energiaallikad ei pruugi meelejärgi olla vanakooli bensiinipeadele, siis ongi elektrilised võidusõiduseeriad suunatud eelkõige uutele (noorematele) inimestele.


Esimene säde

Idee autoriks, millest sai FIA Formula E, on firma Formulec Lõuna-Aafrika Vabariigist. Formulec tellis elektrilise vormelauto väljaarenduse ja prototüübi prantsuse firmalt Segula Technologies. Valminud auto, Formulec EF01, tegi oma esimesed testsõidud septembris 2010. Oma välimuse ja laiade rehvide poolest ei erinenud see e-vormel ühestki teisest tõsiseltvõetavast võidusõiduvormelist. Aastal 2011 teatati, et 2012 alustab maailma linnatänavatel Formulec World Series-nimeline võidusõidusari. Toon siin olulisemad väljavõtted Formuleci 2011 pressiteatest:

"Formulec is the only Formula series which really makes sense as a street race due to the extremely low noise levels produced by the vehicles – this means that the public can view a world class racing event on the streets of their own city."

"The EF01 will be the exclusive vehicle for both the 2012 and 2013 seasons, allowing selected topclass international drivers to measure their skills behind the wheel of a high performance car on race tracks around the world. The vision for the 2014 season and beyond is for the ʻFormulec World Championshipʼ to be created for car manufacturers and industrialists who have developed their own electric single-seater racers to enter the Championship."

"The EF01 heralds a new era in racing, and is the fastest electric single-seater race car in the world."


2011 augusti lõpus teatas FIA kiirustades, et nad alustavad aastal 2013 Formula E sarja kui oktoobriks 2011 paneb end kirja piisav arv tiime. Samal ajal augustis demonstreeris Formulec oma autot Moskva mootorispordi üritusel City Racing ja septembris Hollandis Rotterdam City Racing šõuüritusel. Kuna Formuleci idee oli oma projektiga raha teenida ja FIA pidi nõustuma, et elektriliseks tuleb minna, oli mõlemal üksusel suur kattuvus tulevikuvisiooni osas ja sarnane eesmärk, kuid mitte piisavalt auru, et seda kõike üksi teha. Niisiis, jõud ühendati ja augustis 2012 teatati, et FIA Formula E sari alustab aastal 2014. Teatati, et autod ehitab Formulec. Kolm kuud hiljem teatas Formula E Holdings, FIA Formula E sarja ametlik promooter (mõlemat juhib Alejandro Agag), et autod ehitatakse Inglismaal uue firma Spark Racing Technology (SRT) poolt. Paljud SRT töötajad olid enne töötanud Formulec EF01 arendustiimis.


Esimene FIA Formula E auto

Esimeseks hooajaks said kõik osalejad vormeli Spark-Renault SRT_01E. Kuigi nime järgi Renault, liitus viimane projektiga hiljem ja kui sponsor, mitte kui autoehitaja. SRT_01E peamised komponendid telliti firmadelt Dallara (enam-vähem kõik peale edasiviiva jõu ehk monokokk, šassii ja kere), McLaren (elektroonika ja McLaren P1 superauto jaoks ehitatud elektrimootor), Williams (akupakk) ja Hewland (hoobvalitsatega järjestiklülitusega käigukast). Rehvid - ühtainust sorti iga ilma puhuks - arendas välja Michelin. Auto välised kabariidid vastavalt FIA spetsifikatsioonile olid 5,0 meetrit pikk ja 1,8 meetrit lai.

SRT_01E kuulutati välja mais 2013 ning näidati avalikult septembris 2013 Frankfurdi autonäitusel.


2014 aprill: SRT_01E ja Alain Prost, 4-kordne F1 tšempion


2014 mai, Donington Park: tiimid saavad kätte oma esimesed autod

#FanBoost

Üks unikaalseid asju Formula E puhul on FanBoost. Fännid saavad oma lemmikpiloodi poolt hääletada sotsiaalmeedias või Formula E-äpiga ning seeläbi saavad kolm pilooti võidusõiduks tsipake lisajõudu. See tähendab, et kui piloot on sümpaatne inimene, siis ta saab võidusõiduks natuke reaalset tuge oma fännidelt. See on päris 21. sajandi asi - olla hea inimene tasub ära. Kõik kolm pilooti, kes Fanboostist kasu saavad, neile eraldatakse 100 kJ lisaenergiat, millega nad saavad ühe korra hetkeks oma teise auto maksimumvõimsust tõsta (näiteks möödasõiduks).


1. hooaeg (9/2014-6/2015)

Sarja formaadile vastavalt osales 10 tiimi, igaüks 2 piloodi ja 4 autoga. Esimese autotootjatiimina tuli välja Mahindra. Audi ja Renault liitusid eratiimidega.




Punta del Este (Uruguay) võistlusraja kõrval lükati reklaamfoto jaoks SRT_01E demoauto Atlandi ookeani, näitamaks et elektriautode puhul ei pea elektrit kartma.


Miami


Virgin Racingu piloodid Jaime Alguersuari ja Sam Bird poseerivad Miami Vice-stiilis. Formula E karuselli valemisse kirjutatud lõbufaktor on lahe.


Alejandro Agag, Formula E Holdings ja Formula E Championship CEO


Monaco ePrix Monte Carlos


Võistluspaigaks Berliini Tempelhofi lennuväli




Formula E DJ/maskott Ej

Hooaja jooksul käis Formula E karusell läbi järgmistest linnadest: Peking, Putrajaya (Malaisia), Punta del Este (Uruguay), Buenos Aires (Argentiina), Long Beach (California, USA), Miami, Monte Carlo, Berliin, Moskva ja London. Esimesel hooajal oli kokku seitse võistluste võitjat: Sébastien Buemi, Sam Bird, Nelson Piquet Jr., António Félix da Costa, Nicolas Prost, Jérôme d'Ambrosio ja Lucas Di Grassi. Nelson Piquet tuli esimeseks Formula E tšempioniks.


Nelson Piquet võitis esimese Formula E hooaja vaid 1 punktiga Sebastien Buemi ees




2. hooaeg (10/2015-7/2016)

Teiseks hooajaks tõsteti võidusõidu ajal lubatud võimsust - senise 150 kW pealt 170 kW peale (kvalifikatsiooni ajal lubatud 200 kW jäi samaks) - ja enam ei nõudnud reeglid SRT McLaren/Hewland jõuülekande kasutamist. Elektrimootori, inverteri ja käigukasti sai ise valida või ise valmistada. Auto ja akupakk jäid samaks. Kui enamus tiime kasutaski seejärel oma tehnikat, jäid Aguri ja Andretti McLareni mootorite peale ning Dragon Racing otsustas mootori osta konkurendilt Venturi. Autotootjatest liitus karuselliga Citroën, seda eratiimi Virgin Racing koosseisus läbi oma disaini ja sporti kandva kaubamärgi DS. Uuteks võistluspaikadeks said Mexico City ja Pariis.


Ej uue kiivriga


Putrajaya, Malaisia


Punta del Este, Uruguay


Keskkonnasõbraliku Formula E reklaamüritus CDMX-s (Ciudad De Mexico, Mexico City)






Teisel hooajal võisid tiimid juba kasutada erinevate tootjate velgi


London

Esimese hooaja 1 punktiga Nelson Piquet'le kaotanud Sebastien Buemi võitis 2. hooaja 2 punktiga, edestades Lucas di Grassit ja Nicolas Prosti.


Sebastien Buemi võitis 2015/2016 hooaja pilootide kategoorias ja aitas Renault'l võita tiimide arvestuses


Formula E 2. hooaja võitja Sebastien Buemi


Võitja Buemi


3. hooaeg (10/2016-7/2017)

Kolmandal hooajal liitus autotootjatest Jaguar saades omale sarjas koha tänu ärakustunud Jarno Trulli tiimile. BMW liitus Andrettiga, et jagada ja koguda teadmisi enne kui tehasetiimiga välja tullakse (5. hooajal, ilmselt läbi Andretti tiimi ostmise). Andretti võttis McLareni mootori asemel kasutusele enda tiimi arendatud jõuallika ja Dragon Racing vahetas Venturi mootori Penske vastu. Endine Aguri tiim vahetas omanikke ja nime - nüüdsest Techeetah - ning vahetas kahel esimesel hooajal kasutusel olnud McLareni elektrimootori Renault agregaadi vastu. Kolmandaks hooajaks tarnis Williams uued akupakid. Autod said uued stiilsemad esiotsad, et luua Formula E masinatele unikaalne "trademark"-välimus. Uueks Formula E linnaks Hiinas sai Hong Kong, teised uued võistluspaigad olid Marrakesh (Marokko), Montreal (Kanada) ja New York.


Kolmandaks hooajaks said autod palju ägedama esiosa


Ühe halb õnn võib olla teise hea õnn - "Trulli out" tähendab "Jaguar in"






Reklaamiüritus New Yorkis septembris 2016 enne 2017 juuli võidusõitu (mis kahjuks ei toimunud linnarajal vaid industriaaltsoonis)


Kui kahe esimese hooaja avaüritus oli toimunud Pekingis, siis kolmandal hooajal toimus see Hong Kongis


Kui esimese auto aku saab tühjaks, sõidab piloot garaaži autot vahetama. Kaks meeskonnaliiget aitavad turvavööde kinnitamisel. Pange tähele et tiimiliikmed ei pea tulekindlaid riideid kandma kuna tuleohtlikku kütust selles mängus pole.


Sebastien Buemi hüpe näitab tippsõitjate kehalise vormi taset


Reklaamüritus Las Vegases jaanuaris 2017


Monaco


Roborace on inim-vaba elektriline võidusõidumasin mida juhib AI (artifical intelligence, tehisintellekt). AI teeb otsused kiirendamise, pidurdusjõu ja pöörderaadiuse osas kasutades kaameraid ja suurt hulka muid andureid. Masina disain on 3D CAD'i meistriteos.


Ilus

Formula E kolmanda hooaja võitis Lucas di Grassi (3. esimesel hooajal, 2. teisel hooajal) ja temale järgnesid Sebastien Buemi ning Felix Rosenqvist. Renault/e.dams tiim võttis tiimide arvestuses kolmandat korda võidu, Abt Audi oli teine ja Mahindra tõusis poodiumile.


3. hooaja võitja Lucas di Grassi


2016/2017 hooaja võitja Lucas di Grassi ja ABT Schaeffler Audi Sport tiimi liikmed


4. hooaeg (12/2017-7/2018)

Kui kvalifikatsioonis kasutatav maksimaalne mootorivõimsus on seeria algusest saadik olnud sama - 200 kW -, siis võistluse ajal lubatud maksimaalne võimsus tõsteti neljandal hooajal 180 kW peale (oli 150 kW esimesel hooajal ning 170 kW teisel ja kolmandal hooajal). Kõik tiimid jäid samaks, ainult, et Audi/Abt hakkas kasutama Audi e-tron jõuülekannet senise Abt asemel. Kui esimesel hooajal oli kõigil autodel olnud 5-käiguline käigukast, siis teisest hooajast alates võisid tiimid juba omaloomigu kasutusele võtta. Abt oli kasutanud 3-käigulist käigukasti, aga neljanda hooaja Audi e-tron'il pole üldse käigukasti, on vaid üks fikseeritud ülekanne, mis on tüüpiline ka kõigile täiselektrilistele sõiduautodele.

Neljandal hooajal sai senisest NextEV NIO tiimist lihtsalt NIO, nagu on ka selle firma elektriautode kaubamärk. Uuteks võistluspaikadeks aastal 2018 on Santiago (Tšiili), Rooma ja Zürich.


Ei tea kuidas inglise keeles seda kutsuda, sest see pole "steering wheel" ("rooliratas"), see on rool ilma rattata

BMW ja Nissan on teatanud, et liituvad tehasetiimidena viiendast hooajast (2018 lõpus) ning Mercedes-Benz ja Porsche kuuendast hooajast (2019 lõpus). On tõenäoline, et 10 tiimi maksimumarvu FIA ei suurenda ja seega peavad tehasetiimid eratiimid üles ostma. Elektriautod pole enam tulevikuautod ja seetõttu on elektriautode võidusõidus osaledasoovijaid rohkem kui linnatänavatel peetava sarja formaat mahutada suudab.


© James Herne

Kuidas jälgida?

fiaformulae.com/.../TV-SCHEDULE (Eestis näitab Eurosport)
fiaformulae.com/CALENDAR
FANBOOST.fiaformulae.com


Jaga & kommenteeri: fb.com/jamesherne.ee 
E-mail: jh@jamesherne.ee. Kriitika aitab suunda korrigeerida ja kiitus lisab jõudu. Eriti hindan esimest, aga loomulikult armastan ka teist. 
Teavitus uutest postitustest e-mailile: